Tasapainoisen terveellistä ruokaa

Kuluttajat arvostavat terveyttä ja siksi olemme määrätietoisesti kehittäneet tuotevalikoimaamme terveellisemmäksi. Vastuullisuusohjelmamme 2016 - 2018 aikana olemme tuoneet markkinoille lukuisia terveellisiä uutuuksia sekä vähentäneet sokeria ja suolaa olemassa olevista tuotteista.

Keskeistä 2018

• Saavutimme tuotteidemme terveellisyystavoitteen: elintarvikkeistamme 69 (65) prosenttia oli terveellisiä vaihtoehtoja omissa tuoteryhmissään eli ne täyttivät terveellisyyskriteerimme. Vastuullisuusohjelman tavoite oli 2/3 terveellisiä tuotteita vuoden 2018 loppuun mennessä.
  • Runsaasti kuitua ja proteiinia sisältävä kaurainnovaatio Elovena Muru Kaurajauhis lanseerattiin syksyllä 2018.
  • Kestävästi kasvatetun ja terveellisen Benella-kalan saatavuus ja tunnettuus paranivat merkittävästi.

Raision strateginen fokus on terveellisessä ja hyvänmakuisessa ruuassa. Raisio tukeutuu ravitsemus-tieteen vahvistamiin ja yleisesti hyväksyttyihin käsityksiin terveellisestä ruuasta. Kiinnitämme erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, täysjyväviljan ja kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään.

Tuotekehityksen tukena käytetään yhtiön omia tuoteryhmäkohtaisia terveellisyyskriteerejä, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset asiat. Kriteeristö pohjautuu asiantuntijaryhmien laatimiin suosituksiin, kuten Sydänmerkki- ja Nyckelhålet-kriteereihin.

Raisio on tunnistanut ruuan terveellisyyteen liittyväksi riskiksi kuluttajien kohtaaman erilaisten ravitsemusviestien tietotulvan, joka voi aiheuttaa epätietoisuutta terveellisistä valinnoista. Raisio viestii ravitsemuksesta ja tuotteiden terveellisyydestä vastuullisesti ravitsemussuosituksia noudattaen.

Raisiolla on kolesterolia alentavia Benecol-tuotteita sekä viljapohjaisia Elovena-, Nalle-, Sunnuntai-, Provena, Torino- ja Nordic-tuotteita. Yhtiön keskeiset brändit ovat Benecol ja Elovena, joiden brändilupaukseen liittyy vahvasti terveellisyys. Lisäksi Raisioaquan kalanrehuilla tuotetaan terveellistä ja ympäristöystävällistä Benella-kalaa.

Benecol-tuotteet alentavat kolesterolia tutkitusti, tehokkaasti ja turvallisesti. Elovena-tuotteiden hyvät ominaisuudet perustuvat ravitsemuksellisesti monipuoliseen täysjyväkauraan, jossa on ravintoaineita sopivassa suhteessa: hiilihydraatteja, proteiinia, rasvaa, kivennäisaineita ja B-vitamiineja.

Tuoteuutuuksia 2018

• Elovena Muru Kaurajauhis on helppokäyttöinen sekä sisältää runsaasti proteiinia ja kuitua.
  • Elovena Valmispuurot pitävät näläntunteen poissa pitkään proteiinin ja kauran ansiosta.
  • Kolesterolia alentavat kreikkalaistyyliset Benecol-jogurtit sopivat ruuanlaittoon ja välipalaksi.
  • Benecol-välipalapatukat on kätevä ja helppo tapa kolesterolin alentamiseen.

Yhteistyö järjestöjen kanssa

• Raisio tekee yhteistyötä useiden sydänterveyttä edistävien organisaatioiden kanssa, kuten European Atherosclerosis Societyn,  Heart UK:n ja Suomen Sydänliiton kanssa.
  • Raisio ja Suomen Urheiluliitto (SUL) jatkoivat pitkäaikaista yhteistyötään lasten ravitsemus- ja liikuntakasvatuksessa. Elovena Voimapäiviä järjestettiin alakouluissa ympäri Suomea.

Vastuullisuusohjelman 2016 - 2018 tavoitteiden toteutuminen

Tavoite Toteuma
Elintarvikkeistamme 2/3 on terveellisempiä vaihtoehtoja omissa tuoteryhmissään.  69 % elintarvikkeistamme oli terveellisiä vaihtoehtoja omissa tuoteryhmissään vuoden 2018 lopussa.
Kehitämme eläinten ja ihmisten hyvinvointia edistäviä kalanrehuinnovaatioita. Vuonna 2016 lanseerattu Benella-kala ruokitaan Raision ruokintakonseptilla, joka varmistaa kalan hyvien EPA- ja DHA-rasvahappojen suositusten mukaisen määrän. Benella-kalan kasvatus pienentää kalankasvatuksen ravinnekuormitusta Itämerellä merkittävästi.